Психічне здоров’я співробітників: що слід знати HR

Психічне здоров’я співробітників: що слід знати HR

Більшість програм нематеріальної мотивації в компаніях на сьогодні сконцентровані на тому, щоб їх співробітники почувалися комфортно, були продуктивними, залученими й готовими рекомендувати компанію як хорошого роботодавця.

Але чи приділяємо ми достатньо уваги психічному здоров’ю співробітників на роботі? Адже масштаб його впливу на бізнес надзвичайно великий: за даними звіту Center for Mental Health (Великобританія) за 2017 р. наслідки для бізнесу психічних розладів у співробітників оцінюються у значні суми.

                         Наслідки психічних розладів співробітників для бізнесу

Наслідки психічного розладу 

  • Зниження продуктивності на роботі
  • Відсутність співробітників у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю
  • Витрати на заміни співробітників, які залишили компанію через проблеми із психічним здоров’ям

Збитки підприємства

21,2 млрд фунтів

10,6 млрд фунтів

3,1 млрд фунтів

З чого ж усе починається? А починається все з таких знайомих усім явищ, як емоційне вигорання та стрес. Неприємних, звичайно, але на перший погляд досить «безневинних». У разі тривалої дії чинників, які призводять до стресу, людина проходить через кілька стадій, наведених на схемі.

                                                                  Стадії стресу

1. Тривожність.

Це спроба оцінити ситуацію та зрозуміти, що відбувається 

2. Резистентність.

Це мобілізація ресурсів організму, завдання якої — впоратися із ситуацією та протидіяти негативним факторам

3. Виснаження.

Організм вичерпав свої можливості та більше не в змозі перебувати в стадії мобілізації та протистояти стресу

Якщо на роботі людина регулярно перебуває у стресі, в неї можуть виникнути патологічні зміни в організмі або на психічному рівні. Стрес на рівні організму проявляється як підвищений тиск, проблеми зі шлунково-кишковим трактом, а також загострення хронічних хвороб і застудних захворювань. Щодо останніх, то ми ставимося до них із розумінням. Фахівці по роботі з персоналом, звичайно ж, ведуть облік і намагаються вживати заходів для зменшення кількості днів, пропущених співробітниками через хворобу.

Щодо патологічних змін психіки, то про такі захворювання не заведено говорити ні в суспільстві, ні тим більше в бізнес-середовищі.

Крім того, через недостатню увагу до цієї теми в багатьох склалося враження, що розлади психіки — явища рідкісні та потребують серйозного, часто стаціонарного лікування у спеціальних установах і в бізнесі не трапляються. Але цифри свідчать про інше. Так, за даними Health & Safety Executive (Великобританія) за 2016–2017 рр. стрес, тривожність і депресія склали 40 % від усіх проблем зі здоров’ям, викликаних переважно саме роботою.

Якщо розглядати ситуацію не лише в контексті бізнес-середовища, то щорічно одна особа з чотирьох стикається з проблемами, пов’язаними з психічним здоров’ям (звіт Mental Health Foundation (Великобританія) за 2016 р.).

Тобто це явище набагато масштабніше, ніж ми звикли вважати. Психічні розлади трапляються і в робочому середовищі, а отже, можуть суттєво впливати на продуктивність співробітників, збільшення кількості листків непрацездатності, а також на атмосферу в колективі, відтік персоналу та ефективність бізнесу в цілому.

Тож далі про те, які види розладів психіки можуть виникнути у співробітників на роботі.

«Офісні» розлади психіки

Почну з хороших новин — більшість розладів тимчасові й оборотні, на відміну від розладів з ендогенними, тобто внутрішніми, причинами виникнення. Крім того, їм можна запобігти або усунути цілком звичними HR-фахівцю інструментами. Якщо говорити про основну причину їх виникнення — це перевантаження основних нервових процесів збудження та гальмування. Це ситуації, коли психіка людини не змогла адаптуватися до сили або тривалості стресу й видала патологічну реакцію.

Неврастенія

Для неї характерна підвищена дратівливість, стомлюваність, втрата здатності витримувати тривалі розумові та фізичні навантаження.

Як проявляється: спокійний і доброзичливий співробітник стає злим, починає «огризатися» й агресивно реагувати на, здавалося б, незначні ситуації: «Та не стукай ти так голосно по клавіатурі, поруч працювати неможливо!». Такий працівник також виглядає виснаженим.

Як діяти: в ідеалі — дати кілька вихідних або відправити в коротку відпустку.

Генералізований тривожний розлад

Переважно характеризується стійкою тривогою, не пов’язаною з конкретними об’єктами чи ситуаціями.

Як проявляється: людина здається більш тривожною, ніж була раніше. Виглядає напруженою, постійно метушиться, стає непосидючою, може частіше, ніж звичайно, зі стурбованим виглядом бігати по офісу.

Як діяти: спробувати з’ясувати причину хвилювання співробітника й по змозі усунути її. Можливо, в компанії відбуваються зміни, і працівник переймається, щоб не втратити своє робоче місце. Або йому доручили виконання складного завдання, з якими він не може впоратися без підтримки.

 Обсесивно-компульсивний розлад

Основні симптоми — нав’язливі думки, які повторюються й заважають або лякають, а також нав’язливі дії. Їх основне завдання — зняти напругу, знизити тривогу й запобігти подіям, що викликають страх. Причому ці дії не пов’язані зі страшними подіями.

Як проявляється: людина починає регулярно повторювати якісь дії: торкатися певної частини тіла, розкладати на столі робочі приладдя в чітко визначеному порядку. Може демонструвати скрупульозність — по кілька разів перевіряти електронні листи перед надсиланням, приділяти занадто багато уваги ідеальному оформленню слайдів у презентації на шкоду змісту тощо.

Як діяти: поговорити та з’ясувати, що в робочій обстановці лякає або турбує співробітника, і, по можливості, усунути вплив цих чинників. Бажано також порекомендувати звернутися до психотерапевта.

Розлади настрою

Ідеться про всім відому депресію та менш відомий біполярний афективний розлад. Людина в депресії або в депресивній фазі біполярного розладу скаржиться на поганий настрій і нездатність отримувати задоволення від життєвих подій, які раніше її радували. Стан ускладнюється швидкою стомлюваністю, погіршенням уваги та пам’яті. Серед усіх згаданих розладів депресія особливо підступна через суїцидальні думки та можливість їх реалізації.

Як проявляється: зазвичай товариська людина виглядає тихою, сумною, задумливою. Уникає товариства колег, мало спілкується, проявляє загальмованість — повільно думає й реагує, гірше й повільніше працює. Відмовляється від «смачненького», запропонованого колегами, або уникає відвідування корпоративних заходів. Помітно набирає або втрачає вагу.

Як діяти: поговорити зі співробітником і розпитати, що з ним відбувається. Спробувати з’ясувати причину, дати зрозуміти, що до вас можна звертатися за підтримкою в разі необхідності. Якщо ви помітили три чи більше з наведених вище симптомів і вони тривають більше двох тижнів, обов’язково порекомендуйте звернутися до психотерапевта.

Ступінь тяжкості описаних розладів багато в чому залежить від індивідуальних особливостей співробітника. Якщо вона легка, допоможе навіть невелика відпустка, відпочинок чи зміна обстановки. Інакше може знадобитися допомога психотерапевта, а в разі необхідності медикаментозного лікування — психіатр.

Виявляємо проблему вчасно

У більшості фахівців по роботі з персоналом немає спеціальної підготовки для точного діагностування того чи іншого розладу психіки у співробітників. Але для того, щоб не пропустити проблему і вчасно допомогти, слід звертати увагу на будь-які зміни в поведінці людини. Особливо на ті, які тривають деякий час.

Безумовно, дуже важливо ставитися до таких співробітників із розумінням, підтримувати їх. Не соромитися обговорювати стан здоров’я та за необхідності й у разі достатнього рівня довіри рекомендувати працівнику звернутися до відповідного фахівця.

Ну і, звичайно ж, найкращий спосіб допомогти колегам бути в хорошому фізичному та емоційному стані — це профілактика та створення сприятливого робочого середовища.

Джерело : Журнал "Кадровик України"


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії HR, менеджер з персоналу, рекрутинг Project management, управління проектами Менеджмент, керування, KPI