Процес роботи з клієнтом в малому бізнесі: фішки або система

Відразу скажу, що процес роботи з клієнтом це не тільки про програмні продукти лінійки класу CRM. Точніше, це взагалі не про програмні продукти...

Процес роботи з клієнтом - це про складність і заплутаність у взаєминах з клієнтами, особливо це характерно для компаній малого бізнесу, на різних етапах взаємодії клієнта і компанії. Цей процес можна розділити на кілька етапів:

  • початкові контакти з клієнтом
  • розвиток цього контакту, доведення до угоди, угода
  • реалізація предмета угоди
  • подальша підтримка і розвиток цих взаємин

На кожному з етапів є свої способи і інструменти для вирішення виникаючих завдань, які можна назвати фішками. Фішки дозволяють отримувати результати досить швидкими і перевіреними способами. Іноді це ефективний підхід ...

Процес роботи з клієнтом - це коли різні фішки шикуються в деякі взаємозв'язки / взаємозалежності і сума елементів дає значний ефект. Іноді це теж ефективний підхід ...

З мого досвіду, перші особи підприємств в компаніях малого бізнесу, частіше цікавляться саме фішками.

Зрозуміло, що на початковому етапі процесу роботи з клієнтом це цілком працює.

Проте складнощі завжди виникають коли на етапах угоди і, особливо, подальшої реалізації предмета цієї угоди компанія діє оперуючи різними фішками. По суті, при такому підході кожен відділ діє неузгоджені - кожен менеджер діє так як йому здається правильним в рамках свого відділу, і при цьому часто не враховуються взаємозв'язку між різними відділами компанії.

Єдиної правильної схеми побудови процесу роботи з клієнтом, підхід через фішки або через системний підхід, немає. Тому як завжди є різні цілі власників і керівників бізнесу, різні способи управління компанією, різні організаційні схеми і організаційна культура компаній.

Тобто багато що залежить від Вас і Вашої команди, від тих цілей що ставите перед компанією і від вибору завдань для досягнення цих цілей, від ситуації на рику і дій конкурентів, від ... да багато від чого ще залежить. Процес роботи з клієнтом в компаніях малого бізнесу - це завжди і фішки і система.

І ще один дуже важливий момент. Мій досвід показує, що процес побудови роботи з клієнтом в компанії малого бізнесу - це завжди індивідуальна робота. У цьому процесі немає, і не може бути, фішок або систем, так званих «кращих практик», які добре зарекомендували себе в інших компаніях, тому за визначенням підійдуть і Вашому бізнесу.


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії Маркетинг, реклама, PR