На час відсутності бухгалтера — головного спеціаліста його обов’язки покладено на бухгалтера-спеціаліста

На час відсутності бухгалтера — головного спеціаліста його обов’язки покладено на бухгалтера-спеціаліста

Чи можливе таке заміщення і як оплачується бухгалтеру-спеціалісту така робота?

Оформити виконання бухгалтером обов’язків тимчасово відсутнього бухгалтера —головного спеціаліста можливо різними способами. У всіх із них ідеться про виконання додаткового обсягу робіт, однак оформлення й оплату такої роботи чинне законодавство визначає по-різному.
   В трудовому законодавстві існують такі поняття, як тимчасове заступництво, виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника, суміщення професій (посад), розширення зони обслуговування, збільшення обсягу виконуваних робіт. Як правило, вони пов’язані з додатковими обов’язками працівників, тобто з виконанням більшого обсягу робіт. Тож від того, який спосіб роботи буде обрано, залежатиме як її виконання, так і оплата бухгалтеру.
   Спочатку зазначимо, що посада головного спеціаліста не належить до керівних, отже, функції зазначеного працівника можуть бути покладені й на інших працівників бухгалтерії, у т. ч. на бухгалтера-спеціаліста цієї установи.
   Як один із варіантів, на час відсутності бухгалтера — головного спеціаліста його функції може виконувати особа, прийнята на роботу на умовах строкового трудового договору.
   Можливе також сумісництво в разі вакантної посади. Умови та порядок роботи за сумісництвом визначені постановою КМУ «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» від 03.04.1993 № 245 (далі — Постанова № 245) і Положенням про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій, затвердженим спільним наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України від 28.06.1993 р. № 43.
   Згідно з п. 1 Постанови № 245 така робота має виконуватись у вільний від основної роботи час, а її тривалість не може перевищувати чотирьох годин на день, або 20 годин на тиждень, або повного робочого дня (вісім годин) у вихідний день (п. 2 Постанови № 245).
   Загальна тривалість роботи за сумісництвом протягом місяця не може перевищувати половини місячної норми робочого часу. Отже, за сумісництвом бухгалтер установи може працювати 20 годин — половину норми (40 годин).
   Зазначимо, що заробітна плата сумісника за таких умов не залежить від його заробітної плати за основним місцем роботи та виплачується за фактично відпрацьований час відповідно до посадового окладу, встановленого у штатному розписі установи за цією посадою, тобто головного спеціаліста.
   Наступний варіант — заміна тимчасово відсутнього працівника, за яким зберігається робоче місце.
   Відповідно до постанови КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298 (далі — Постанова № 1298) за виконання, окрім своєї основної роботи, обумовленої трудовим договором, обов’язків тимчасово відсутнього працівника встановлюється доплата в розмірі до 50 % посадового окладу за основною займаною посадою.
   Зауважимо, що під виконанням обов’язків тимчасово відсутнього працівника (без звільнення від основної посади) слід розуміти заміщення працівника, відсутнього у зв’язку з хворобою, відпусткою, відрядженням тощо, тобто якщо згідно з чинним законодавством за ним зберігається робоче місце.
   Отже, на доплату може бути спрямовано не всю економію фонду заробітної плати, одержану за відсутності працівника (у цьому випадку бухгалтера), а лише її частину. В такій ситуації, як визначено чинними умовами оплати праці, це 50 % посадового окладу працівника за основною займаною посадою, тобто бухгалтера-спеціаліста. Залишок цієї суми можна розподілити між кількома іншими працівниками бухгалтерії залежно від обсягу додатково виконуваної ними роботи (обов’язків).
   Умови оплати праці в разі сумісництва та заміщення бажано обумовити в колективному договорі (угоді).
   Доплата за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт, передбачена пп. 3 п. 3 Постанови № 1298, може бути встановлена працівникові за умови, що посада бухгалтера буде вакантною.

Джерело : Журнал "Кадровик України"


Залишити коментар
Будь ласка, введіть ваше ім’я
Будь ласка, введіть коментар.
1000 символів

Будь ласка, введіть email
або Відмінити

Інші статті в категорії HR, менеджер з персоналу, рекрутинг Менеджмент, керування, KPI